·
Mimari eserlerin en ihtişamlı olanları şüphesiz
mabetlerdir.Bu yapılar din fikrinden yola çıkılarak yapılmış olasalar da genel
olarak rahipler zümresini barındıran ve ilahlara atfedilen hizmetlerin
yapılmasına yaracak kısımlar da yer almıştır.
·
Mabetlerin eski devirlerden kalanları bize pek
az bilgi vermektedirler.Mesela Tinitler devrinden kalan bir harabe sadece büyük
taşlarla yapılmış dairesel bir duvardan ibarettir.
·
Eski İmparatorluk zamanında IV.sülaleden
itibaren çok büyük taşlarla ,granitlerle
yapılan yapılar görülmekte ,tek taş sutunlar sayesinde ,tavan örtüsü düz bir
şekil alarak bundan sonra Mısır mimarisinde bu durum kaide haline gelmiştir.
·
V.sülale döneminde yapılarda yeniden daha
mütevazi maddeler kullanılmaya başlanmıştır.
·
Mimarlar ve yapıcılar binaların dayanıklılığını
umumi ahengine göre hesaplamışlar ve bu esaslara göre inşaat yapmışlardır.Eski
İmparatorluk döneminin hükümdarları
Mısır’ın hemen hemen her yerine mabedler inşa ettirmişlerdir.
·
Bu mabedler daima büyütülmüş,düzeltilmiş,güzelleştirilmiş
ve bazen de yeniden inşa edilmişlerdir.Her mabed mahalli ihtiyaçlara göre yapılmıştır.
·
En orijinal örneklerden biri Güneş ilahı “RA”’ya
mahsus yapılan mabeddir.
·
V.sülalenin hemen hemen bütün hükümdarları bu türlü güneş mabetlerin, ehramlarının yanı başına
yaptırmışlardır.
·
Eski Mısır İmparatorluk devrinde bundan
başka pek çok mabet örnekleri
vardır.Bunların hangi ilahlar için yapıldığı bilinmese de pek çoğu ezar
abidelerinin yanında yer aldığından ölüler kültü için yapıldıkları muhakkaktır.
Orta İmparatorluk Devrinde Mabetler:
·
Orta İmparatorluk döneminde mabetler dönemin
tarihi olayları nedeniyle tam şekillerini muhafaza edememişlerdir.Bunların pek
çoğu Hiksoslar tarafından tahrip edilmiş,bir kısmı da 18.sülale hükümdarları
tarafından büyütülmüş veya şekilleri
değiştirilmiştir.
·
Orta İmparatorluk döneminde yapılan mabetler
yeni imparatorluk döneminde tekrar kullanıldıklarından mabedi yapanın isminin
yerine yenisi yazıldığından esas olarak kimin yaptırdığı belli olmamaktadır.
·
Orta İmparatorluk devrinde XI.sülaleden
Mentuboteblerden birinin yaptığı mabet sonradan tadilata uğramayan mabetlerden
biri olarak gösterilebilir.Kayalık bir dağ yamacına inşa edilmiş bu bina,ölen
insanlar için yapılan ayinlerde kullanılan bir mabettir.
·
Orta İmparatorluk devrindeki mimari eserler
Mısır’ın klasik sanatını teşkil etmiştir.
Yeni İmparatorluk Devrinde Mabetler:
·
Yeni İmparatorluk devri mabetleri birbiri ardına
dizilmiş üç esaslı kısımdan ibarettir.Dörtgen şeklinde olan mabetlerin uzunluğu
genişliğinin iki mislidir.Ön kısım iki yüksek pilon arasından açılan büyük
merkezi bir kapıdır.İç avlusu sütunlarla çevrilidir.Ayin yapılan salonlar ve
ilah heykelinin koyulduğu mukaddes yer yer almaktadır.
·
Mabedin önünde iki yüksek dikili taş bulunuyor
ve büyük direklere bayrak gibi alametler asılıyordu.Kralın çok büyük heykelleri
oraya koyuluyor ve mabedin muhtelif yerlerinde büyüklü küçüklü heykeller
bulunuyordu.
·
İnşaa edilen mabetlerin duvar ve sütunlarına
kabartma ve oyma yazılar,süsler de yapılmıştır.
·
Yeni İmparatorluk devri kralları memleket dışı
istilalarla meşgul oldukları için bütün bu olayları mabetlerin duvar ve sütunlarına
temsil ettirmeyi adet haline getirmişlerdir.
·
Mabetler genellikle iki fikir üzerine inşa edilmişlerdir.
Birincisi büyük ve baş ilahlara atfedilenler, diğerleri ise mezar mabetleridir.
Mezar mabetlerini her kral kendine mahsus yaptırmıştır.
·
Bunlardan kraliçe Haçepsut’un mabedi
zikredilmeye değerdir.Çünkü bu bina Mısır abidelerinin en orijinallerinden biri
kabul edilmektedir.Bu mabet bir dağ eteğinde kayalığın yamaçlarında inşa
ettirilmiş,duvar ve sütunlarında kraliçenin devlet işlerinde yaptıklarına dair
sahneler kabartma olarak işlenmiştir.Bu mabed gerek mimari gerekse
kabartmaların inceliği açısından Mısır’ın en güzel abidelerinden biri
sayılmaktadır.
·
Büyük ve baş ilahlara hasredilen mabetler Yeni
İmparatorluk döneminde daha önem kazanmıştır.Dış memleketlere fetihler
yapan Mısır kralları,elde ettikleri
başarılara karşı şükran borçlarını ödemek amacıyla ilahlar için mabetler
yaptırmışlardır.Örneğin Amon ilahı için yapılan büyük Karnak ve Luksor
mabetleri Mısır’ın en büyük ve muhteşem ağabeylerinden kabul edilir.
·
II.Ramses devri Mısır için bir inşa dönemi
olmuştur.Bu kral uzun bir müddet hüküm sürmüş ve babasının başlatmış olduğu
yapıları tamamlamış daha eskilerini tamir ettirmiş ve bir çok da mabet inşa
ettirmiştir.Bu mabedlerin en önemlisi Abu-Simbel’dekidir.Bu mabedin iç
duvarlarında Kadeş muharebesini tasvir eden resimler vardır.
·
Bu kral döneminde yapılan mabetler daima büyüklükleri ile şöhret kazanmışlardır.
·
Bu mabedler ayrı ayrı ayinler için yapılmış ve
her dönemde törenlerin icra edilebileceği şekilde yapılmışlardır.
·
Genellikle eski Mısır mabetlerinde ilk bakışta
müşahede edilebilecek bir plan örneği görülmez.Daha çok III.Amenofisten itibaren
bir mabet tipi tespit edilebilmektedir.
·
Eski Mısır mimarisinin mabetleri şu esaslara göre ayırmak mümkündür:
·
1- Klasik mabetler
·
2-Kayalık içine oyulan mabetler
·
3- Güneş ilahına mahsus mabetler
·
4-Kralların küçük mabetleri
·
5-ölülerin ayinleri için yapılan mabetler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder